10pm Sunset | אסף עיני

מעצב ועורך: רן בן עזרא

84 דפים | 21X25.7 | כריכה רכה בלימינציה

הוצאה עצמית | 100 עותקים

תאריך יציאה: 2019

מעלעלת (שירז גרינבאום): איך ספר נולד? 

אסף עיני: מהרבה מאוד חומרי גלם והצורך למצוא דרך לעבד אותם לכדי חוויה קונקרטית.
 

איך זה ליצור עם שותפים?

לי זה היה ממש טוב, כי רן (המעצב) בא עם ניסיון לתהליך וזה הקל מאד. בהתחלה הוא אמר לי לשים את כל הדימויים בתיקייה, ואז פרשנו אותם על הרצפה בבית. בחרנו באופן אינטואטיבי מה עובד לנו, מה צריך מסגרת, מה לא. אחרי זה, התחלנו לחפש חיבורים, מה חוזר על עצמו ועל מה אפשר לוותר. אחרי שבנינו רצף ראשון, הדפסנו אותו ודפדפנו בו, וחיפשנו הבנו מה לא עובד בדפדוף. כל פעם שהדפסנו מוק-אפ, אפשר היה יותר לחדד איך הספר הסופי צריך להיראות. רן נתן לי פרספקטיבה רחבה יותר על גוף העבודה, מה להבליט ומה חשוב.
 

מה התהליך שהספר מגלם? 

היה משהו יותר קליל בהחלטה של לעשות את הספר הזה. אני בדרך כלל חושב 100 פעמים לפני שאני משחרר עבודה. חשבתי במונחים של ״ספר תיירות״ או ספר ״גלויות״, ובכלל לא שאלתי את עצמי, האם זה מתכתב עם שאר העבודות שלי שעוסקות בגבריות, מגדר וזהות. בבוטום ליין, הייתי שם בנאפולי, והספר מאגד את התחושות מהמקום ומהאנשים שפגשתי. הרי איך רובינו התחלנו לצלם? ככה.
 

מה היית רוצה שהספר יעשה בעולם? 

יש ז׳אנר כזה בסרטים של feel good movies. אני לא יודע אם יש כזה בספרים, אבל הייתי רוצה שהוא יהיה feel good book. 
 

שם של ספר הוא כמו סוד, גלה לנו אותו? 

כשהייתי בן עשר טסתי לצרפת עם המשפחה שלי. הזיכרון הכי צלול שיש לי מהטיול הזה הוא, שבעשר בלילה פתחנו את החלון במלון והסתכלתי למעלה והשמים היו בהירים. מאז אני מתרגש מימי אור ארוכים. תחושת החיות שלי בהם גבוהה מאוד. בסיציליה קרה אותו דבר. והספר במהות שלו, מגלם בשבילי תחושת חיות כזו.

 

מה ההישג של הספר מבחינתך? 

שהצלחתי לעשות אותו בהרגשה של ״למה לא״, זו דלת שאפשר לעבור בה.

מה היתה אכזבה או קושי בדרך? קשה להשיג מימון לספרים מסוג כזה ואכן לא קיבלתי מימון לאורך כל הדרך. וגם חזרתי עם חומרי גלם מסוימים, ובגלל שלא חשבתי מראש על זה שאני הולך לעשות ספר, היו בדיעבד דברים שחסרו לי כדי להפוך את תהליך העריכה ליותר גמיש. 
 

טקסט-תמונה – מה הקשר? אין טקסטים בספר. זה היה משהו שדיברנו עליו, אני ורן. היה ברור לשנינו שאין טקסטים. מלכתחילה הכוונה היתה להראות את הצילומים, מסע מרענן וקיצי, ושכל טקסט יהיה מאולץ. לא לעשות את הספר ליותר ממה שהוא. לפעמים כופים יותר מידי אינפורמציה על משהו כדי להגדיל אותו, וזה הרגיש לי מטופש.

באיזה פורמט אחר יכול גוף העבודות שמופיע בספר להיות מוצג (אם בכלל)? 

חלק מהתמונות הוגדלו, הודפסו ומוסגרו, וגם יצרו נרטיב חדש כאשר הופרדו ונבחרו מחדש. חלק נוסף של העבודות אני יכול לראות בפורמט של מגזין או פשוט אונליין. 

כמה זמן לוקח לעשות ספר? לי לקח חמישה חודשים.
 

משהו חשוב שגילית על עשיית ספרים שכדאי לכולןם לדעת? 

שזה מאוד טוב לתרגול של מבט לאורך זמן, להסתכל ולחשוב, להניח ולהסתכל שוב ולכבות ולהדליק מחדש. העבודה עם הדימויים באופן ממשי מקרב אותנו למהות הצילום שלנו. וגם שזה לא צריך להיות דבר נשגב או רחוק, אפשר פשוט לעשות ספרים. כמה שרוצים. ושזה כיף!

מי הייתי רוצה שיעלעל בו? כל מי שרוצה.
 

למי היית מקדיש את הספר? 

בתחילת הספר כתוב this week will be radiant in every way. זו אמנם לא הקדשה רישמית, אלא משפט שיצא לי בעוגיית מזל בנאפולי. אפשר להסתכל עליו כמעין הקדשה או ברכת דרך לכל מי 

שיעיין בספר.
 

השראות (ספר אמן הראשון שקנית / שאת.ה הכי אוהב.ת): 

ספר האמן הראשון שרכשתי היה day & night של אורי גרשוניבין הספרים שרכשתי מאז נמצאים דוד עדיקא, וילהלם פון גלודן, וולטר פייפר, תמיר להב רדלמסר שאני מאוד אוהב.

את מי להזמין לאתר? רוני דורון, היא מאיירת ויש לה מלא דברים מעניינים להגיד על מה שהיא עושה.

משיגים פה [בהזמנה אישית]! https://www.asafeiny.com/10pmsunsetbook.

2020 מעלעלת | שירז גרינבאום ויאיר מיוחס.

תנאי השימוש כפופים לרישיון ייחוס-שיתוף זהה 

של Creative Commons 2.5 אלא אם סוכם אחרת.

מעלעלת תשתף פעולה עם יריד הספרים של ארטפורט לקידום ספרי אמנות.